Vraag & Antwoord

Hoeveel trainingen heb ik nodig?
Kan ik ook een korte serie doen? 
Hoe vaak train je?
Wanneer begin ik wat te merken? 
Zijn er bijwerkingen? 
Werken de trainingen bij iedereen? 
Wat kan ik zelf doen voor optimale trainingsresultaten? 
Zijn de resultaten blijvend?

Hoeveel trainingen heb ik nodig?
In de loop de jaren is de software van NeurOptimal® verbeterd en verfijnd. Zeiden we vroeger 20 tot 40 sessies, tegenwoordig is een dergelijk aantal een zeldzaamheid. Doorgaans trainen mensen tussen de 12 en 25 keer. Dit is afhankelijk van de specifieke aandoening of klachten, de ernst van de klachten, de huidige levensomstandigheden en de levensstijl.

Doorgaans ervaren mensen al binnen 10 sessies aanzienlijke verbeteringen in hun welzijn en functioneren. Om deze nieuwe norm te stabiliseren en te integreren kun je nog wel enige tijd doorgaan met trainen. Uiteindelijk is het zo dat hoe meer trainingen je doet, hoe beter het nieuw geleerde patroon in je verankerd raakt. Het is net zoals het leren van een nieuwe taal of leren schaatsen, hoe meer lessen je volgt, hoe groter je vaardigheid.  

Je kunt de serie beëindigen wanneer je er voor je gevoel genoeg uit hebt gehaald. En je kunt altijd terugkomen voor enkele opfris sessies. Je verliest niet wat je hebt geleerd, ook al is je hersenfunctioneren tijdelijk wat roestig geworden.

Er zijn mensen die langer trainen, of vaker een serie trainingen doen, of na een eerste serie elke maand een onderhoudssessie doen. Voor sommigen is NeurOptimal® een waardevol instrument in hun persoonlijke groei. Anderen willen hun centraal zenuwstelsel in een goede conditie willen houden – als aanvulling op hun lichamelijke gezondheidsregime of als ondersteuning in het proces van ouder worden .                                     

Kan ik ook een korte serie doen?
Wanneer je een diepgaande en meer blijvende verandering wilt, dien je een lange serie neurofeedbacktrainingen te doen. Je kunt echter ook kiezen voor een kort traject. Drie tot zes trainingen kunnen je ondersteunen in of na een moeilijke periode, of je een zetje geven in een overgangsfase.

Hoe vaak train je?
Doorgaans één keer per week. Maar twee keer in de week is ook mogelijk. Je kunt in overleg kiezen voor een 'stevige' start. Je begint dan met twee keer per week, en gaat na enkele keren over op één keer per week.

Wanneer begin ik wat te merken?
Dit verschilt per individu. De meeste mensen ervaren al tijdens de eerste sessie hoe deze hen ontspant, hoe ze rustiger, kalmer en meer helder worden. Doorgaans ervaar je een verschuiving in het dagelijks leven ergens tussen de derde en zesde sessie. Dit hoeft niet per se gerelateerd te zijn aan de klachten waarvoor men in eerste instantie kwam. Zo kan iemand die traint om het concentratievermogen te vergroten, in de eerste weken 'alleen' merken dat hij beter slaapt, een beter humeur heeft, en zich rustiger voelt van binnen. In welke vorm de verandering ook optreedt, het geeft aan dat de hersenen reageren op de informatie die ze ontvangen.    

In het algemeen geven mensen aan dat ze zich enkele uren na een sessie helderder, rustiger en lichter voelen – een gevoel dat zich kan uitstrekken naar de rest van de week tot aan de volgende sessie. Uiteindelijk wordt deze nieuwe gecentreerde manier van zijn hun nieuwe norm. Wanneer ze hier uit gehaald worden door negatieve gebeurtenissen – zoals een stressvolle dag op het werk of thuis, kunnen ze terugvallen in hoe ze zich voorheen voelden. Deze terugval zal doorgaans niet zo diep zijn als ze gewend waren en gaandeweg ervaart men in uitdagende situaties steeds meer veerkracht – men veert sneller en makkelijker terug.

Voor de meeste mensen treedt een duidelijke, en meer stabiele verschuiving ergens tussen de twaalfde en vijftiende sessie op.

Zijn er bijwerkingen?
Nee. Hooguit kunnen sommigen, net zoals na een diepe ontspanning, een enkele keer na de training voelen hoe moe ze eigenlijk zijn.

Voor sommige mensen kan een bepaalde periode schommelend verlopen. Dit verschijnsel is echter van voorbijgaande aard, 'je traint er doorheen'.
Zolang de hersenen het nieuwe patroon nog onvoldoende geïntegreerd hebben en de resultaten nog instabiel zijn, ben je ook meer onderhevig aan invloeden als een rotdag op het werk of een avondje stevig stappen.
Naarmate meer trainingen zijn gedaan, houden de positieve effecten langer aan. Elke training voegt wat toe aan de nieuwe patronen die de hersenen aan het leren zijn. Het resultaat wordt steeds stabieler.

Werken de trainingen bij iedereen?
Wanneer we de resultaten in praktijk De Zachte Kracht in cijfers uitdrukken, zijn negen op de tien cliënten bijzonder tevreden zijn met de resultaten van de trainingen.

Overigens zijn er wel omstandigheden die belemmerend kunnen werken voor snelle, optimale resultaten.
- wanneer meerdere leden in een gezin klachten en problemen ervaren, kan het langer duren voor er stabiele positieve resultaten ervaren worden. Het is zeker aan te bevelen om in een dergelijk geval meerdere gezinsleden tegelijk te trainen.
- of langdurige stressvolle omstandigheden waar men zelf weinig tot geen invloed op heeft. Wanneer bijvoorbeeld je kind ernstig ziek is of je partner te maken heeft met een langlopend faillissement. De trainingen zullen zeker de gaande processen ondersteunen, maar het ligt voor de hand dat de levensvreugde in dergelijke omstandigheden niet overvloedig is.
- ongezonde leefgewoonten die voort blijven bestaan beperken optimale trainingsresultaten

Wat kan ik zelf doen om bij te dragen aan optimale trainingsresultaten?
Levensstijl speelt een belangrijke rol. Door in voeding, slaap en vrije tijdsbesteding gezonde keuzes te maken, kan men zelf bijdragen aan optimale flow, welzijn en functioneren. 

Door een beter functioneren van de hersenen, krijg je eerder signalen van je brein wanneer je bepaalde grenzen hebt overschreden. Je wordt je meer bewust van wat goed voor je is en wat juist niet. Tegelijkertijd stelt het beter functioneren van je hersenen je ook makkelijker dan voorheen in staat om te luisteren naar deze signalen en daadwerkelijk te kiezen voor dat wat je welzijn ondersteunt. Het wordt bijvoorbeeld makkelijker om te stoppen met slechte voedingsgewoonten of verslavingen omdat er meer rust en emotionele balans is. Het wordt makkelijker om, wanneer je moe bent, vroeg naar bed te gaan, omdat je beter in staat bent in te slapen. Het wordt makkelijker om af en toe eens lekker op de bank te zitten om uit te rusten, aangezien er meer innerlijke rust is. Voorheen draafde je wellicht van hot naar her, om maar niet te voelen hoe onrustig of vermoeid je je eigenlijk voelde. Meer innerlijke rust maakt het je mogelijk een goede balans te vinden tussen inspanning en ontspanning.
Op het gebied van een gezonde leefwijze kun je je eigen verantwoordelijkheid nemen: door te luisteren naar de signalen en te kiezen voor dat wat je voedt in plaats van voor dat wat je schaadt. Je goed voelen smaakt naar meer. We kunnen daar zelf - gegeven een goed functionerend centraal zenuwstelsel - veel meer aan doen dan we wellicht denken.

Zijn de resultaten van de trainingen blijvend?
De hersenen leren elke training. Zoals in het geval van lezen of fietsen, wanneer je het eenmaal geleerd hebt, kunnen de hersenen het niet niet weten hoe ze het moeten doen. De geleerde patronen kunnen door omstandigheden wat gaan roesten, maar de effecten van het werkelijke leren blijven bestaan .

Dus het nieuw geleerde patroon is blijvend. Tegelijkertijd is het een gegeven dat de mens en het brein levende organismen zijn: hevige of langdurige stress, chemicaliën, alcohol, allergene voeding of een narcose hebben een invloed op ons. Wanneer de nieuw geleerde patronen goed geïntegreerd zijn kun je veel beter dan voorheen tegen een stootje of zelfs een flinke stoot. De meeste mensen melden bij een evaluatie na een half of heel jaar dat de oude klachten nog steeds wegblijven. Maar het is mogelijk dat te veel en te lange blootstelling aan voornoemde schadelijke factoren je uit je goede doen halen, en je doen terugvallen in oude symptomen of patronen. Ook is het mogelijk dat je door een moeilijke tijd heengaat en wel wat ondersteuning kunt gebruiken. Enkele opfristrainingen kunnen je dan weer in het zadel helpen. Of je kunt kiezen voor een onderhoudssessie eens in de zoveel weken. Een getraind brein is snel in staat om het nieuwe gezonde patroon weer op te pakken. Alsof het weet "O ja, zo moest het". In korte tijd doorloopt het dan de fasen waar het in de oorspronkelijke training ook doorheen ging en hervindt zo weer zijn optimale functioneren.

Interviews

Trainers aan het woord over NeurOptimal®

Systeem huren

Huur een Personal Trainer en train thuis het gezin. Lees meer over de mogelijkheden klik hier > 

Dubbeltrainingen

In de praktijk gelijktijdig trainen met je kind of je partner. Lees meer over de voordelen - klik hier >